JA,VI KAN !

Hverdagsbalanse - Sunnhet - Velvære - Innsikt - Planlegge - Selvledelse - Valg - Mental trening - Energi - Motivasjon - Matvaner - Lev bedre - Inspirasjon - Ta ansvar - Mestring - Naturlig mat - Endringsprosesser - Tenke nytt - Bevisstgjøring - Ønske - Vilje - Handling - Mat som medisin - Suksess - Stolthet - Glede - Alternativer...................

torsdag 6. februar 2014

"Tors-dagens" restegryte

Matcoachens restegryte servert på torsdag ettermiddag
Når den nest siste arbeidsdagen i uka ankommer,altså torsdag, har det ofte lett for å bli en kjedelig matdag hjemme hos meg. Kjøleskap, fryseboks samt tørrlager begynner å bli ganske så tomt. Hvorfor? Mat-innkjøpet til helgen og ny uke gjøres unna fredags ettermiddag.Men!
Med litt fantasi og matrester blir det likevel en fullverdig middag på 1,2,3....Alt er tross alt bedre en løsninger som går på ferdigmat fra poser,boks og ....ja, du skjønner. Fabrikkindustriens jukseløsninger er og blir bannelyst!


Oppskrift på gryteretten

Torsdagsgryta består av 85% rester, og 15 kjøttdeig av storfe. Jeg hadde rester av hjemmelaget rød Parmesan,ferdigkokt pasta samt grønne bønner. I tillegg hadde jeg noen overmodne tomater liggende på kjøkkenbenken + en litt "småsliten" Parmesanost (inntørket, betyr det) i kjøleskapet.
Dette gjorde jeg:
Freste kjøttdeigen i en blanding av olje og margarin    ( kjøttdeigen har lett for å bli kokt hvis jeg bare bruker olje, og det liker jeg ikke). 
Tilsatt deretter 2 - 3 ts med rød Pesto, rester med brekkbønner(bruk de grønnsakene du har fra onsdagen), og restene av onsdagens pasta. Knuste deretter litt hel pepper/blanding i en morter, og drysset krydderet over. 
Før servering rev jeg opp noen oste-flak av parmesan, og pyntet opp med tomatbåter ( som i utgangspunktet sto med "ett bein i avfallsbøtta"). 


Bruk rester - ikke kast !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar